Aktuality

Začíná výstavba železnice na letiště

7. června 2017 | Česká televize / E15
Začíná výstavba železnice na letiště

Už zítra začne jedna z největších a nejsledovanějších staveb na železnici posledních let – oprava pražského Negrelliho viaduktu. Během tří let by se měl z velké části proměnit do podoby z roku 1850.

Odkaz na článek   

Historický Negrelliho viadukt se dneškem ocitá na téměř tři roky v rukách stavebních dělníků a restaurátorů. Správa železniční dopravní cesty spouští dlouho očekávanou rekonstrukci více než 160 let starého mostu; opravy si vyžádají 1,4 miliardy korun z českého rozpočtu a evropských fondů. Železničáři stavbu zároveň vnímají jako první etapu budování kolejového spojení Masarykova nádraží s pražským letištěm.

„Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou, po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 60 kilometrů v hodině. Tím dojde k výraznému zvýšení plynulosti provozu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Práce provede sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers. Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků. Dělníci nahradí pouze dvě mostní konstrukce z pozdějšího období, které překonávají ulici Prvního pluku a Křižíkovu. V rámci rekonstrukce se sjednotí řada prvků, které se nyní tvarově liší.

Jednotnou podobu tím dostanou především římsy a zábradlí. Opravy se zároveň dočká i novější spojovací viadukt, který v roce 1875 umožnil přímé spojení stanic v Bubnech a Libni mimo dnešní Masarykovo nádraží.

Stavební práce výrazně omezí vlakovou dopravu. Od 4. července bude většina vlaků mezi Prahou a Kladnem končit a začínat na nově zřízené zastávce Vltavská, pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Bubny či Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou z Roztok u Prahy na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží.

Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Z Holešovic přes ostrov Štvanice a Karlín původně přiváděl vlaky do centra Prahy ze směru od Drážďan.

Česká televize / E15 | Jan Beránek / Jan Šindelář
Začíná výstavba železnice na letiště

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

14. května 2019 | Mladá fronta DNES
Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali metro, přespolní v průzkumech obvykle volí vlak. Podle nově dokončených aktualizací studií proveditelnosti ale tento dlouholetý spor ztrácí smysl. Vlaky z pražského letiště stejně pojedou větší část trasy pod zemí a ani při přestupu na metro cestující denní světlo nezahlédnou.
Začíná výstavba železnice na letiště

Obří jeřáb nasadil na karlínský Negrelliho viadukt mostní konstrukci. Váží 169 tun

8. května 2019 | ČTK
Stavaři ve středu večer usadili s pomocí obřího jeřábu na Negrelliho viadukt v pražském Karlíně novou ocelovou konstrukci. Největší kolový jeřáb v Česku měl konstrukci, vážící 169 tun, zvedat už odpoledne, protáhly se ale přípravné práce.