Aktuality

Oprava století: SŽDC překope Masarykovo nádraží v Praze

7. února 2019 | e15.cz
Oprava století: SŽDC překope Masarykovo nádraží v Praze

Přes dvě miliardy korun bude stát velká rekonstrukce Masarykova nádraží v Praze. Správa železniční dopravní cesty tam pravděpodobně od roku 2022 zahájí celkovou modernizaci kolejí a výstavbu zastřešení.

Odkaz na článek   
Podobně rozsáhlá přestavba „Masaryčky“ se uskutečnila naposledy ve 30. letech minulého století. „Přestavba spočívá v komplexní modernizaci stanice. Zahrnuje mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, vybudování nového vestibulu ve formě zastřešení propojujícího prostor ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště,“ řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC. Projekt nového řešení kolejiště a jeho zastřešení pochází z dílen společností Sudop Praha a Jakub Cigler Architekti.
Po rekonstrukci se má rovněž zvýšit rychlost vlaků. Ve směru do Libně na 100 kilometrů za hodinu. Do Bubnů přes aktuálně opravovaný Negrelliho viadukt se bude jezdit nejdříve 40 a dále 60 kilometrů za hodinu. Tímto směrem budou z Masarykova nádraží po vybudování nového železničního spojení odjíždět vlaky k Letišti Václava Havla.
V celém obvodu Masarykova nádraží se rovněž sjednotí na 1000 metrů takzvaná zábrzdná vzdálenost. To je úsek, na němž musí zastavit při maximální rychlosti i nejhůře brzděný vlak. Součástí projektu je též modernizace úseku Hrabovka – Sluncová ve směru do Libně.
Zatím není jasné, jak stavební práce na Masarykově nádraží zasáhnou jeho provoz a co to bude znamenat pro cestující. „V této fázi rozpracovanosti projektu na to nedokážeme odpovědět,“ poznamenal Illiaš ze SŽDC.
Masarykovo nádraží je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů v metropoli. Kromě tradičních směrů jako je spojení do Kolína nebo Kralup nad Vltavou bude též výchozím bodem zmodernizované železnice do Kladna s odbočkou na ruzyňské letiště.

Zatímco kolejiště Masarykova nádraží patří SŽDC, zůstala vlastní výpravní budova jako jedna z mála ve vlastnictví Českých drah. Právě ČD aktuálně ve spolupráci se skupinou Penta starou budovu postupně opravují. Nyní tam vznikají nové pokladny a obchody.

e15.cz | Daniel Novák
Oprava století: SŽDC překope Masarykovo nádraží v Praze

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

14. května 2019 | Mladá fronta DNES
Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali metro, přespolní v průzkumech obvykle volí vlak. Podle nově dokončených aktualizací studií proveditelnosti ale tento dlouholetý spor ztrácí smysl. Vlaky z pražského letiště stejně pojedou větší část trasy pod zemí a ani při přestupu na metro cestující denní světlo nezahlédnou.
Oprava století: SŽDC překope Masarykovo nádraží v Praze

Obří jeřáb nasadil na karlínský Negrelliho viadukt mostní konstrukci. Váží 169 tun

8. května 2019 | ČTK
Stavaři ve středu večer usadili s pomocí obřího jeřábu na Negrelliho viadukt v pražském Karlíně novou ocelovou konstrukci. Největší kolový jeřáb v Česku měl konstrukci, vážící 169 tun, zvedat už odpoledne, protáhly se ale přípravné práce.